תרומת הספריה להישגיהם הלימודיים של קוראים בעלי לקויות למידה
ראיון עם שרון צונץ, פסיכולוגית חינוכית מומחית
שלום שרון, תוכלי לומר מהם המגזרים הזקוקים לסיוע בקריאה מתוך כלל אוכלוסיית לקויי הלמידה? מהו יחסם מתוך כלל אוכלוסיית לקויי הלמידה?
"קיימות לקויות למידה שונות – דיסלקציה (ובתוכה אלקציה), דיסקלקוליה, דיסגרפיה. דיסלקציה היא לקות למידה מולדת הפוגעת בכישורים ההכרחיים לקריאה. אדם הסובל מדיסלקציה יתקשה לקרוא ברמה דומה לאחרים בני גילו, למרות שעבר תהליך הוראה דומה לשלהם. המחקרים מדברים על שכיחות של כ - 10% של ילדים עם לקויות למידה שונות (כולל ילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות) בקרב תלמידי בתיה""ס היסודיים. מרביתם הינם בעלי ליקוי קריאה."
כיצד בא לידי ביטוי אותו קושי בקריאה? האם הקושי בקריאה בא לידי ביטוי באופן שונה בטווחי גילאים שונים?
"דיסלקציה מופיעה בכל הגילאים, אך הביטויים שלה שונים בהתאם לגיל. אצל ילדים קטנים אנו עשויים לראות הפרעה בניסוח ובאוצר מילים, סביב כיתה א' עלול להופיע קושי ברכישת קריאה. יותר מאוחר, פעמים רבות לאחר הוראה מתקנת, ניתן לראות הצלחה בקריאה טכנית אך קושי בהפקת משמעות מהנקרא (לעתים גם בשל הפרעה בקשב)."
האם קושי בקריאה בא לידי ביטוי באופן שונה בין קריאה לימודית וקריאה חווייתית?
"לילדים עם לקויות למידה/הפרעת זיכרון/קשב קל יותר לגייס את מעט המשאבים שיש להם לנושאים אהובים/מעוררי משיכה, מה שלא מתאפשר להם בטקסטים 'משמימים' מבחינתם. בנוסף, שיר/הצגה/ריקוד מהווים גם 'תומכי זיכרון' שכן הקונטקסט מקל על פעולת הזכירה."
מהן האלטרנטיבות לקריאת דפוס עבור אותם לקויי הלמידה?
"הרבה מהלקויים זקוקים שמישהו יקריא להם. אדם כזה לא תמיד זמין (בתקופת בגרויות מדובר בכמה שעות כל יום) וגם, לא כל אחד יכול להקריא חומר לימודי בצורה נכונה ומובנת לשומע. יש צורך באדם מקצועי ומיומן, במיוחד כיוון שמדובר באוכלוסיה שהינה בעלת לקות בלמידה, או שילוב של כמה לקויות."
האם להערכתך קיימת מספיק מודעות בקרב לקויי הלמידה והוריהם לספרות המוקלטת?
"לצערי לא. באבחונים שאני עורכת אני מיידעת הורים בדבר האפשרות הזו, אך להערכתי רבות המשפחות שיכלו להיעזר ולא מודעות לאפשרות הברוכה הזו."
כיצד משפיע השימוש בספרות מוקלטת על הישגיהם הלימודיים של תלמידים בעלי קשיי קריאה?
"השימוש בספרות מוקלטת מסייע מאוד לשיפור ההישגים הלימודיים של תלמידים בעלי קשיי קריאה. ראשית, הוא עוזר להם להתגבר על ההימנעות מלמידה, כיוון שמפחית את הקושי העצום בקריאה. שנית, כאשר חומר הלימודים מוקרא להם הם פנויים להשקיע את מירב מרצם וקשבם להבנת התכנים וחשיבה עליהם.
בעבודתי עם תלמידים בעלי לקות קריאה, לעתים קרובות אני רואה פער עצום בהישגיהם כאשר החומר מוקרא להם מול קריאה עצמית. בנוסף, השימוש בספרות מוקלטת מקל על ההורים, שכן הם אלה הנושאים בנטל ההקראה או התשלום למישהו שיעשה זאת עבור ילדיהם.
השילוב בין היכולת של הלומד לעקוב בעיניו אחר הטקסט, תוך שהוא שומע את הטקסט המוקלט, מניב, פעמים רבות, את התוצאות הטובות ביותר."
אם הספרים המוקלטים היו זמינים יותר ללקויי הלמידה, כיצד הדבר היה משפר לדעתך את איכות חייהם?
"הדבר היה מפחית את זמן הלמידה וההתנגדות ללמידה, מעלה את הישגיהם ומקל על המשפחות אשר מקדישות זמן וממון רב למטרה זו. חומר מוקלט מאפשר ללומד להיות עצמאי בלמידה ולנהל לבד את הזמן שהוא משקיע בלמידה, בלי להיות תלוי בחסדיהם של אחרים."
שרון צונץ - פסיכולוגית חינוכית מומחית. מבצעת אבחון, יעוץ , טיפול והדרכת הורים. מנהלת השרות הפסיכולוגי במועצה האזורית 'תמר', בעלת קליניקה פרטית ומעניקה הרצאות להורים בנושאים מגוונים."