קווים 2015

כניסה לקטלוג הרשמה

(success)
(success)

קווים - מכללת סמינר הקיבוצים

תערוכה במסגרת הקורס 'הרפתקה במוזיאון' של המחלקה לחינוך יצירתי

בהנחיית ורד גינזבורג

במהלך שנת 2015 נחשפו הסטודנטים למוזיאונים ולאמנים שונים, אשר היוו מקור השראה ליצירה אישית וקולקטיבית. הסטודנטים יצאו להרפתקאות אמנותיות במרחבים וירטואליים וציבוריים ויצרו תיעוד ויזואלי של חוויותיהם.



מטרת התערוכה הייתה להניע תהליך חברתי באמצעות אמנות שיתופית. בהמשך למיזם שנולד במסגרת הקורס שהתקיים בשנת 2014, הפרויקט החברתי שנבחר, גם בשנה העוקבת, היה 'אבא-סיפור'.  פרויקט זה של 'הספריה המרכזית לעיוורים' נועד לקדם הפקת ספרי ברייל מאוירים לעיוורים ולבני משפחותיהם. 
בנוסף לכך, נרתמו הסטודנטים לקידום רעיון נוסף: הנגשת יצירות אמנות במוזיאונים ובתערוכות. 

הסטודנטים נחשפו לעולמם של אנשים עם עיוורון, חוו ויצרו אמנות מונגשת, תוך שהם דנים ומתלבטים באשר לאופן בו ניתן להעביר יצירה דו-ממדית ליצירה מובלטת/תלת מימדית. התנסות זו העלתה שאלות רבות הקשורות לאופן בו חווים העיוורים היבטים הקשורים לעולם החזותי כמו צבעים, ביטויים אמנותיים מופשטים. כמו כן התעוררה דילמה באשר ללגיטימיות של 'תרגום' יצירה אמנותית מקורית לחומרים ומימדים אחרים.

התערוכה הציגה את היצירה האמנותית כחוויה המאפשרת פניה למיגוון החושים (ולא רק לחוש הראיה). באמצעות סגנונו מעורר ההשראה של האמן פייט מונדריאן, נחשפה עבודתם של יוצרים המשלבים בעבודתם את חוש הטעם, הריח, המישוש ועוד. פניה למגוון החושים מאפשרת לכלול את כלם!

בסדנאות היצירה  המבקרים הוזמנו להתנסות בציור בכיסוי עיניים, סלפי-מונדריאן, פוד-ארט ועוד.  
בתערוכה שולבה שירה אותה תרגמה הספריה לכתב ברייל, כמו גם את הטקסטים המסבירים את התערוכה ואת כל הפרוייקט.

בבית הקפה  ניתן היה לתרום ולקבל מאפים ומזכרות - למען הפקת ספרי ברייל מאויירים לילדים, בעמדת ההסברה של 'הספרייה לעיוורים' ניתן היה לעיין בספרי ברייל מאויירים, ולקבל מידע על אודות פעילותה הענפה של הספריה. 

    קוראים ברייל


פייט מונדריאן, הולנד 1872-1944

עבודתו של מונדריאן מסמנת את המעבר של תחילת המאה ה-20 מהסימבוליזם אל הניאו-אימפרסיוניזם והקוביזם. יצירותיו הציבו אותו בחזית האוונגרד האירופאי, והתיאוריה שפיתח הביאה להקמתה של תנועת ה'דה-סטיל'  ('הסגנון'), שהייתה בעלת השפעה עצומה על עולם האמנות, העיצוב, האדריכלות והמוזיקה.
את התיאוריה שלו פרסם מונדריאן בסדרת מאמרים שקובצו לספרון תחת הכותרת 'הניאו פלסטיציזם': 'הפלסטיות החדשה'.

הרעיון המרכזי של מונדריאן הוא כי הציור, המורכב מיסודותיו – קו וצבע, יהווה דוגמה ומופת לאמנויות אחרות כדי לשחרר אותן מהתלות בחיקוי העולם החיצוני. האמנויות תהפוכנה לישויות עצמאיות המבטאות הרמוניה ויופי, ואת אותם ערכים הבאים לידי ביטוי בדופק החיים המודרני.

החל בשנת 1917 ועד יום מותו, טרח מונדריאן ללא לאות על קומפוזיציות מאותו טיפוס, בווריאציות שונות, שבכולן ניתן לזהות את המרכיבים הבאים: 
-קווים שחורים אנכיים ואופקיים הנפגשים בזווית ישרה.
-חלל הצבוע בלבן-אפרפר (חלל, המתואר כ"אל-צבע").
- בתוך הרשת (גריד) שיוצרים הקווים נראים משטחי צבע בשלושת צבעי היסוד, בגדלים שונים (ביצירות רבות הוא משתמש רק בשניים מבין שלושת צבעי היסוד).
- הקומפוזיציה מדגישה את שטיחות הפורמט, בשל הוויתור על פרספקטיבה מכל סוג שהוא.
- הצבע לוקאלי והטיפול במשטחים מלוטש מאוד, ללא עקבות מגע ידו של האמן.
- הקומפוזיציה פתוחה, משום שהצופה ממשיך בדמיונו את הקווים ומשטחי הצבע הקטועים.
מונדריאן הטיף להפשטה ולאמנות שאינה מייצגת את המציאות הנראית. הוא הושפע מתורות מטפיזיות ותיאוסופיות, והאמין כי המראות בטבע הם רק ממד מקרי אחד של המציאות המורכבת. שאיפתו הייתה לבטא ביצירותיו מהויות מורכבות בהרבה מאשר הרגע הבודד הנקלט בטבע באמצעות הראייה.